GENERELLE BETINGELSER

 

Betingelserne nedenfor regulerer aftaleforholdet mellem Gilling Explorer og kunden, som køber en pakkerejse. Aftalen indgås og gennemføres i overensstemmelse med Pakkerejseloven.

Generelt

Gilling Explorer ApS
Adresse: Eriksgade 12, 2 tv. 1708 København
Tlf.: +45 28 59 69 48
CVR. nr.: 40156496
Medlem af Rejsegarantifonden nr.3205
Gilling Explorer Aps er en del af Gilling Travel Aps

Vigtigt

Når du køber en rejse hos Gilling Explorer ApS (i det følgende Gilling) gælder følgende betingelser. Disse betingelser udgør sammen med øvrige oplysninger i rejseplan og øvrige dokumenter (faktura/ordrebekræftelse og eventuelle individuelle skriftlige aftaler) aftalegrundlaget mellem dig og Gilling.

1.Aftaleindgåelse

1.1 Indgåelsen

En aftale om køb af en pakkerejse mellem kunden og Gilling er indgået og bindende for begge parter ved betaling af depositum. Depositum fratrækkes slutfakturaen. Betaling af rejsen kan udelukkende betales ved bankoverførsel. Betalingsdetaljer og frist vil fremgå af faktura. Depositumbetaling er omfattet af forbrugeraftalelovens pakkerejse jf. § 18, stk. 2, nr. 1. Det betyder, at der ikke er fortrydelsesret for pakkerejser.

Rejsens aftalegrundlag udgøres af tilsendte faktura samt dennes bilag. I dokumentet fremgår, hvilke tjenesteydelser den rejsende er berettiget til. Med indbetaling af depositum bekræfter den rejsende samtidig at have accepteret vilkårene i disse betingelser samt at fakturaen og evt. medfølgende dokumenter er i overensstemmelse med det bestilte.

1.2. Rejsedokumenter

Efter aftalens indgåelse fremsendes en relevante dokumenter, hvoraf betalingsfrist vil indgå. Kunden har pligt til ved modtagelsen, at gennemgå de fremsendte rejsedokumenter og straks reagere over for Gilling, såfremt oplysningerne ikke er i overensstemmelse med det aftale.

1.3. Persondatapolitik
For at kunden kan indgå aftale med Gilling, er det nødvendigt at indsamle følgende oplysninger:

- Navn
- Adresse
- Telefonnummer 

- Fødselsdato
- E-mailadresse

Personoplysningerne er med det formål, at kunne leverer varen til dig. Oplysninger videregives eller sælges ikke til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger. Som registreret har man altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen, og ret til indsigt i hvilke oplysninger der er registreret. Personoplysningerne registreres hos Gilling opbevares i 5 år, hvorefter oplysningerne slettes.

2. Pris & Betaling

2.1. Pris
En aftale om køb af en pakkerejse mellem kunden og Gilling er indgået og bindende for begge parter ved betaling af depositum. Depositum fratrækkes slutfakturaen. Betaling af rejsen kan udelukkende betales ved bankoverførsel. Betalingsdetaljer og frist vil fremgå af faktura. Depositumbetaling er omfattet af forbrugeraftalelovens pakkerejse jf. § 18, stk. 2, nr. 1. Det betyder, at der ikke er fortrydelsesret for pakkerejser.

Rejsens aftalegrundlag udgøres af tilsendte faktura samt dennes bilag. I dokumentet fremgår, hvilke tjenesteydelser den rejsende er berettiget til. Ydelser, som ikke er angivet i disse, må den rejsende selv afholde. Med indbetaling af depositum bekræfter den rejsende samtidig at have accepteret vilkårene i disse betingelser samt at fakturaen og evt. medfølgende dokumenter er i overensstemmelse med det bestilte.

2.2 Depositum og slutbetaling
Frist med betaling af evt. depositum vil fremgå af fakturaen. Frist for første rate er 4 måneder før opholdet start og slutbetaling 60 dage før afrejse, hvis andet ikke er anført på fakturaen. Sker aftaleindgåelsen mindre end 60 dage før, betales hele rejsens pris ved accept af tilbuddet.

3. Rejse- og afbestillingsforsikring

3.1. Afbestilling og rejseforsikring
Det er kundens pligt at være tilstrækkeligt forsikret i alle henseender i forbindelse med rejsen. Gilling Travel anbefaler på det kraftigste at du tegner en afbestillings- og rejseforsikring. Der gøres opmærksom på, at der kan være yderst alvorlige økonomiske konsekvenser ved manglende rejseforsikrings-dækning ved udlandsrejser. Afbestillingsforsikring skal tegnes senest ved betaling af rejsen/depositum.

Det er 100% kundens ansvar at sikre, at være dækket passendende ind i forbindelse med afbestilling i tilfælde af akut sygdom-, ulykkestilfælde eller dødsfald, der indtræffer inden afrejse og som rammer rejsedeltageren eller pårørende. Ligeledes er det vigtigt du har en rejseforsikring, der under din rejse dækker udgifter f.eks. til hjemtransport, sygdom og ulykke.

4. Den rejsendes generelle pligter

4.1 Pas, visum og sundhedsmæssige formaliteter (bl.a. vaccinationer).
Det er den rejsendes egen pligt og ansvar at sørge for gyldigt pas med minimum 6 måneders gyldighed ved rejsens afslutning, at sikre sig eventuelt relevant visa og påkrævede vaccinationer.
Det anbefales at du som minimum har 3 blanke sider i dit pas, da mange lande kræver blanke sider. Nogle lande stiller krav om passende valutabesiddelse og gyldig returbillet ved ankomst. Har kunden ikke et dansk pas eller dobbelt statsborgerskab, er det den rejsendes pligt at søge korrekt rådgivning, se blandt andet www.um.dk og www.ssi.dk

Rejsende som medbringer medicin indeholdende euforiserende stoffer, er selv ansvarlige for at kunne dokumentere behovet for dette. Kontakt venligst egen læge for udarbejdelse af dokumentation. Nogle flyselskaber og lande er ekstra påpasselige, så det er vigtigt at kunden inden afrejse selv har undersøgt dette med flyselskabet. Gilling påtager sig intet ansvar for dette.

Møder kunden ikke op på det angivet tid og sted, eller kan kunden ikke fuldføre rejsen på grund af manglende rejsedokumenter, gyldigt pas, nødvendige visa m.v., har Gilling ret til at beregne sig den totale pris for rejsen. Hvis kunden udebliver og undlader at udnytte de ydelser, som er bestilt, kan der ikke kræves godtgørelse for de uudnyttede ydelser.

4.2 Navne på rejsedokumenter
Kunden er ansvarlig for, at de navne der fremgår af kundens rejsedokumenter og bookinger, er identiske med det fulde navn, der fremgår af rejsedeltagernes pas. Bliver kunden opmærksom på uoverensstemmelser mellem rejsedokumenter og pas, skal kunden straks meddele dette til Gilling, som vil forsøge at korrigere fejlen. Beror uoverensstemmelsen på kundens forhold, skal udgifter forbundet hermed afholdes af kunden. Hvis ændringer ikke er muligt, kan kunden ikke holde Gilling ansvarlig herfor. I internationale reservationssystemer findes ikke ÆØÅ, så det vil fremgå AE, OE og AA.

4.4 Rettidigt fremmøde

Det er kundens ansvar at sikre rettidig fremmøde til afrejse, og at man har overholdt check-in formaliteter i henhold til aftalen på den pågældende rejse. Såfremt flybilletter er en del af pakkerejsen, skal disse benyttes i korrekt rækkefølge. Hvis kunden ikke anvender flybilletterne i korrekt rækkefølge, vil luftfartsselskabet annullere de resterende flystrækninger. Kunden kan derfor ikke kun anvende enkelte strækninger af en flyrejse. Fx kan kunden ikke benytte sig af kun hjemrejse. Kunden skal have afsluttet eventuelt check-in i overensstemmelse med de i rejseplanen eller ved anden tydelig anvisning oplyste tidspunkter og steder for senest check-in på ud- og hjemrejsen. Kunden er ansvarlig for at gøre opmærksom på sig selv i check-in køen, hvis kunden kan forudse at denne ikke kan nå at afslutte check-in inden for de oplyste tidspunkter.

Kunden skal løbende holde sig opdateret om afgangssteder og tider for de inkluderede transportmidler. Dette kan fx ske ved straks efter ankomst til en lufthavnen at holde øje med oversigtsskærme og kontakte lufthavnspersonalet ved tvivl om, hvilke terminaler flyet afgår fra. Terminal- og gateændringer sker ofte og er ude for Gillings kontrol. Kunden kan i sådanne situationer ikke gøre krav gældende over for Gilling.

De anførte tider i rejseplanen og billetter er altid lokal tid. Efter udstedelsen af billetter m.v. er det ikke unormalt, at der forekommer ændringer, som er uden for Gillings kontrol. Som rejsende har du pligt til, at holde dig opdateret om afgangstider. Søg information terminal-, gate- og tidsændringer sker ofte, og rejseplanen må derfor til en vis grad anses som vejledende.

4.5 Bagage

Flyselskaberne fastsætter hvor meget bagage du må have med. Rejser man med forskellige selskaber, skal man være opmærksom på varierende bagageregler. På én strækning kan 23 kg. være tilladt, imens det kun er tilladt at have 20 kg. med et lille indenrigsfly. Det er kundens ansvar at overholde specifikke mål/vægt for bagagen. Væsker må medbringes i begrænset omfang og skal I en lille plastikpose i sikkerhedskontrollen. Mister du din bagage på flyrejsen skal du, før du forlader bagageområdet i lufthavnen, anmelde skaden til flyselskabet eller dennes agten og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Gem en kopi af rapporten som dokumentation. Forlader du området uden en PIR-rapport kan du ikke gøre krav gældende overfor flyselskabet. Du kan kontakte dit forsikringsselskab for evt. dækning af dine udgifter.

4.6. Ordensbestemmelser

Den rejsende skal rette sig efter de ordensbestemmelser der gælder for alle pakkerejsens underleverandører som fx hoteller, transportmidler ect. Den rejsende skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde kan en upassende optræden føre til, at den rejsende bortvises fra den videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er den rejsende ansvarlig for egen hjemtransport og udgifter som følge heraf. Den rejsende er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for tilbagebetaling af pakkerejsens pris.

Gilling er ikke ansvarlig over for offentlig myndighedsudøvelse: herunder – men ikke begrænset til – politiets indgreb/handling over for kunden i forbindelse med kundens upassende adfærd. Kunden er i sådanne situationer selv ansvarlig for de udgifter, som kunden eventuelt vil blive påført, ligesom kunden ikke kan gøre krav gældende over for Gilling og ikke vil være berettiget til tilbagebetaling af pakkerejsens pris.

4.7. Manglende efterlevelse
Overholder kunden ikke de givne krav til visa, pas eller vaccinationer korrekt navnangivelse på rejsedokumenterne samt rettigt fremmøde, kan kunden ikke gøre krav gældende mod Gilling eller underleverandører.

5. Ændringer af den indgåede aftale

Såfremt kunden ønsker at foretage ændringer i pakkerejsen, skal kunden kontakte Gilling hurtigst muligt. Hvis det er muligt for Gilling at ændre pakkerejsen, skal kunden afholde de ekstraudgifter, som ændringerne medfører. Gilling er ikke forpligtet til at foretage ændringer i pakkerejsen. Såfremt kunden ønsker at foretage ændringer, som Gilling ikke kan opfylde i den eksisterende aftale, vil ændringen, hvis kunden fastholder ønsket om at få ændret pakkerejsen, anses som en afbestilling af pakkerejsen jf. afsnit “Afbestilling”.

5.3. Gillings ændringer af pakkerejsen

Gilling er inden pakkerejsens påbegyndelse berettiget til ansvarsfrit at foretage uvæsentlige ændringer i pakkerejsen uden den rejsenes samtykke. Kunden er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer, hvis Gilling inden pakkerejsens påbegyndelse og uden unødig forsinkelse klart og tydeligt oplyser kunden om de pågældende ændringer.

Hvis Gilling inden pakkerejsens påbegyndelse enten;

  • foretager væsentlige ændringer i pakkerejsen,

  • eller ikke kan levere bestemte ydelser, som kunden har anmodet om,

  • eller hæver prisen på rejsen med mere end 8%.

Har kunden følgende muligheder:

  • den rejsende kan hæve aftalen og få refunderet beløb, der er indbetalt i henhold til rejsen (er rejsen helt eller delvist betalt med gavekort, vil tilsvarende beløb refunderes på gavekort),

  • eller, hvis Gilling tilbyder det, kan den rejsende deltage i en erstatningsrejse.

6. Flybilletter

Gilling Explorer sælger flybilletter på flyselskabets vegne, det vil sige at Gilling Explorer ikke er kundens aftalepart, men kun formidler. Det er selskabet som er kundens aftalepart og leverandør af rejsen. Flyselskabet er ansvarligt for aftalens opfyldelse. Det betyder at alle krav og reklamationer vedrørende rejsen skal rettes mod flyselskabet, fx i tilfælde af forsinkelser, aflysninger, konkurs, bagage mv.

Flertallet af luftfartsselskaberne stiller i dag ikke krav til genbekræftelse før afrejse. Det er dog fortsat dit ansvar at holde dig ajour med afgangstider og eventuelle ændringer af disse. Til sidstnævnte skal du bruge din bookingreference - som består af 6 bogstaver og som fremgår af din elektroniske flybillet - samt din mailadresse.

BEMÆRK, at Gilling sælger flybilletter på flyselskabets vegne, og at Gilling derfor ikke er Kundens aftalepart, men kun formidler. Det er flyselskabet, som er Kundens aftalepart og leverandør af rejsen. Flyselskabet er ansvarligt for aftalens opfyldelse. Det betyder, at alle krav og reklamationer vedrørende flyrejsen skal rettes mod flyselskabet, f.eks. i tilfælde af forsinkelser, aflysninger, konkurs, bagage mv.

I det tilfælde, Kundens rejsendes flyselskab går konkurs (og billetten er t/r til Danmark), betyder ovenstående, at Kunden kan rette krav mod Rejsegarantifonden, som skal sørge for, at Kunden kan komme hjem fra en allerede påbegyndt rejse. Såfremt der efterfølgende er midler tilbage i Rejsegarantipulje, vil Kunden endvidere kunne søge refusion af en billet, der ikke kan benyttes grundet konkursen.

7.Aftalens ophør

7.1. Fortrydelsesret

For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 12. Sker afbestilling senere end 75 dage før afrejsen, har Gilling ret til at beregne sig den totale pris for rejsen i afbestillingsgebyr. Pakkerejselovens almindelige regler for afbestilling gælder i øvrigt.

7.2. Afbestilling af pakkerejsen
Med mindre andet er påført på faktura, gælder følgende:

  • Depositum refunderes ikke

  • Første rate er bindende og refunderes ikke ved mindre end 100 dage før opholdet starter

  •  Afbestiller kunden mindre end 60 dage før afrejsen, har Gilling ret til at beregne sig rejsens fulde pris i afbestillingsgebyr dvs. rejsens pris refunderes ikke.

7.2.2. Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger mv.

Kunden kan vederlagsfrit afbestille en pakkerejse, hvis der inden for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbar nærhed af dette forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige og smitsomme sygdomme eller andre hermed ligestillede begivenheder. Begivenheden skal være fastslået eller dokumenteret på en tilstrækkelig objektiv måde, f.eks. af Udenrigsministeriet, sundhedsmyndighederne mv. Se www.um.dk og www.ssi.dk. For rundrejser gælder, at kunden alene har ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der foregår i det frarådede område. Hvis denne del af pakkerejsen udgør en væsentlig del af pakkerejsen, har kunden imidlertid ret til helt at afbestille rejsen.

Kunden kan uden at betale gebyr afbestille en pakkerejse inden pakkerejsens begyndelse, hvis der på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.

For at kunden kan afbestille uden at betale gebyr, skal de pågældende uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder gøre det umuligt at rejse sikkert til destinationen ud fra en objektiv vurdering; f.eks. på baggrund af vejledning eller udtalelser fra Udenrigsministeriet, sundhedsmyndighederne mv. Se www.um.dk og www.ssi.dk

Kunden har i tilfælde af gebyrfri afbestilling, ret til fuld refundering af rejsens pris, men har ikke ret til yderligere kompensation fra Gilling.

Den gebyrfrie afbestillingsret er ikke gældende, hvis kunden ved aftalens indgåelse er bekendt eller burde kende til den pågældende begivenhed. Kan kunden ikke afbestille gebyrfrit i henhold til ovenstående, gælder de almindelige afbestillingsregler.

For rundrejse gælder, at kunden alene har ret til at afbestille den del af pakkerejen, der foregår i det frarådede område. Kun hvis denne del udgør en væsentlig del af den samlede pakkerejse, har kunden ret til helt at afbestille rejsen.

7.3. Opsigelse fra Gilling

Opsigelse på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. Gilling kan desuden ansvarsfrit opsige aftalen om en pakkerejse, hvis Gilling er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. I dette tilfælde skal Gilling underrettet kunden om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse. Kunden får i ovenstående opsigelsessituationer de til rejsen indbetalte beløb refunderet senest 14 dage efter opsigelsen. Kunden vil ikke have krav yderligere erstatning.

8.Handel med truede planter/dyr

Gilling henleder Kundens opmærksomhed på, at der i henhold til bl.a. Washington-konventionen og EU’s regelsæt er strenge restriktioner for international handel med truede dyre- og plantearter samt produkter fremstillet her af. Blandt de varer, som Kunden skal være særligt – men ikke kun – på vagt over for, er koraller, konkylier, elfenben, skildpaddeskjold, skind fra slanger, krokodiller og andre krybdyr, smykker og produkter fremstillet af ovennævnte samt planter og levende dyr. For nærmere information henviser vi til Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside, www.sns.dk

9. Mangler og reklamationer

Konstateres en mangel efter rejsens begyndelse – undervejs eller på rejsemålet – skal kunden straks efter konstateringen reklamere over manglen til Gilling dennes repræsentant på rejsemålet eller til den underleverandør som manglen angår. Hvis Gillings repræsentant eller underleverandør ikke kan eller vil afhjælpe, eller ikke efter kundens opfattelse afhjælper tilfredsstillende, skal kunden straks reklamere direkte over for Gilling.

Kunden skal sikre sig, at reklamationen bliver noteret af Gillings medarbejdere og/eller underleverandører på stedet i skriftlig form. Herudover bør kunden sørge for at få udleveret en kvittering for reklamationen.

Undlader kunden at reklamere som beskrevet ovenfor, mister retten til efterfølgende at påberåbe manglen og krav mod Gilling, da Gilling ikke har haft mulighed for at udbedre manglen.

10. Reklamationer efter rejsens afslutning

Krav om erstatning, forholdsmæssigt afslag i rejsens pris (kompensation) eller ulempegodtgørelse som følge af mangler, der er blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af Gilling - skal inden rimelig tid efter rejsens afslutning fremsættes over for Gilling. I modsat fald mister kunden retten til at gøre krav mod Gilling gældende.

11. Værneting og lovvalg

Kan enighed om et erstatningskrav og/eller beløb mv. Ikke opnås ved klage til Gilling, kan kunden indbringe klage for Pakkerejseankenævnet – se hjemmeside www.pakkerejseankenaevnet.dk. En klage kan også indgives via den europæiske platform for online tvistløsning på Alle tvister og uoverensstemmelser, der måtte opstå eller udspringe af en given aftale tilblivelse og/eller opfyldelse, og som ikke kan løses mellem partnerne alene eller ved Pakkerejseankenævnet, skal, såfremt partnerne ønsker at indbringe sagen, anlægges ved de danske nationale domstole til endelig afgørelse, og vil være underlagt dansk ret.

12. Garanti i rejsegarantifonden

Gilling har i tilfælde af dennes konkurs stillet garanti for refusion af den rejsendes betalinger hos:
Rejsegarantifonden,
Røjelskær 11, 3. Sal,

2840 Holte, Registreringsnummer: 3205